Port lotniczy w Świdniku k/Lublina

  • RODZAJ INWESTYCJIOBIEKT UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ
  • INWESTORPORT LOTNICZY LUBLIN S.A.
  • LOKALIZACJAŚWIDNIK,LUBLIN/POLSKA
  • POW. UŻYTKOWA41468m2
  • DATA2008r.
  • NAGRODAII Nagroda w międzynarodowym konkursie na opracowanie koncepcji architektonicznej terminalu w Świdniku.
  • ZESPÓŁ SZCZEPAN WROŃSKI
    ZBIGNIEW WROŃSKI
    GRZEGORZ SŁAWIŃSKI
    WOJCIECH CONDER
    ALEKSANDER DRZEWIECKI

 

Forma budynku, miękkie, dynamiczne linie przekrycia lotniska inspirowane są naturą i wiatrem.

Cały teren mieści się na planie trójkąta, po którego obwodzie zaprojektowana została droga technologiczna. Od strony południowej zaprojektowano węzeł komunikacyjny w postaci ronda, gdzie przecinają się drogi pieszo jezdne oraz drogi kolejki osobowej. Głównym obiektem kubaturowym jest budynek terminala. Jest to hala mieszcząca obie strefy funkcjonalne, tzn. związane z płytą lotniska (airside) – sortownię bagażu, poczekalnie, hale odbioru bagażu przylatującego jak również strefy związane ze stroną miejską (landside) – hale odpraw biletowo-bagażowych (odlotów i przylotów), biura linii lotniczych, oraz gastronomię.
Kształt lotniska staje się strefą buforową miedzy lasem, z którego wyrasta a powietrzem, w którym się unosi. Drewniane dźwigary podkreślają naturalny charakter założenia, a dach wpuszczający promienie słoneczne uwidacznia lekkość konstrukcji. Dach podzielony został modułowo na 17 sekcji o trójkątnym rzucie. Zastosowane górne doświetlenie hali głównej, zapewnia doprowadzenie do wnętrza terminala dużej ilości naturalnego światła, co w sposób istotny podnosi jakość jego przestrzeni. Fasadę budynku zaprojektowano jako przeszkloną w całości szkłem o odpowiednich parametrach. Przejrzystość funkcji pozwala użytkownikom portu lotniczego na łatwiejszą orientację, a co za tym idzie poprawia komfort pracy służbom operacyjnym jak i sprawia, że przepływ pasażerów odbywa się płynnie. Odpowiednia lokalizacja funkcji lotniskowych skraca do minimum czas, który pasażer potrzebuje do przejścia ze strefy „landside” do strefy „airside”. Eliminuje to powstawanie dużych skupisk ludzi i zapewnia większe bezpieczeństwo portu lotniczego.

 

 

?